پنجشنبه ۲۳ آذر ۱۳۸۵ - ۲۱:۵۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: اجلاس سالانه رهبران 25 کشور اروپا 14 دسامبر (23 آذر) در بروکسل آغاز می‌شود.

به گزارش بی.بی.سی، انتظار می‌رود در این اجلاس رهبران اتحادیه اروپایی تدابیری را جهت سخت تر کردن شرایط عضویت کشور‌های متقاضی در این اتحادیه اتخاذ کنند.گفته می‌شود این تصمیمات به جهت ایجاد فرصتی برای انجام اصلاحات زیرساختی در اتحادیه اروپا اتخاذ می‌شوند. اصلاحات در نظام قضایی اروپا و مبارزه با فساد در سراسر این اتحادیه از جمله دیگر مواردی خواهند بود که در این اجلاس مطرح خواهند شد.

اما مساله عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا از جمله موارد اصلی گفت و گو‌ میان رهبران اروپایی خواهد بود. پیش از این و در جریان نشست وزیران امور خارجه اروپا تصمیم گرفته شد که پاره‌ای از مواد مورد گفت وگو جهت الحاق ترکیه به اتحادیه اروپا به حالت تعلیق در آیند. این اقدام پس از آن صورت گرفت که ترکیه با گشایش بنادر و فرودگاه‌های خود بر کالا‌های قبرسی ،علی رغم قرار داد گمرکی که در سال گذشته با اتحادیه اروپا به امضا رسانده بود،مخالفت کرد.

ماتی وانهانن نخست وزیر فنلاند که کشورش ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا با عهده دارد، در مصاحبه با خبرگزاری رویترز گفت: "پیشنهادم (تعلیق موادی از مفاد گفت وگو برای الحاق ترکیه) برای حل مساله گسترش اتحادیه اروپا مطرح شده بود.

او افزود: اکنون ما می‌توانیم فارغ از مساله ترکیه به بحث درباره مسائل مربوط به گسترش اتحادیه اروپا بپردازیم.

طرح خاورمیانه‌ای سه اروپایی

روزنامه ال موندو اما از زاویه‌ای دیگر به اجلاس سران اتحادیه اروپا پرداخته و نوشته است: خوسه لوییس ساپاترو نخست وزیر اسپانیا، ژاک شیراک رییس جمهور فرانسه و رومانو پرودی نخست وزیر ایتالیا قصد دارند پیشنهاد مشترکی برای صلح در خاورمیانه ارائه دهند.

میگل انخل موراتینوس وزیر امور خارجه اسپانیا در این باره می‌گوید: این پیشنهاد به عنوان یک راهکار به سران اتحادیه اروپا ارائه خواهد شد و نه طرحی صددرصد قابل اجرا.

بر مینای این  پیشنهاد سران کشور خواستار توقف فوری خشونت‌ها در سزمین‌های اشغالی و تشکیل دولت وحدت ملی در فلسطین شده‌اند.در این پیشنهاد همچنین درخواست تبادل اسرای فلسطینی وصهیونیست نیز مطرح شده است.

کد خبر 10976

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز